søndag 4. september 2011

Første dag som sauebonde

gikk i grunnen riktig så bra. Det var dag to utfordringene startet.
Fredag kom Arve og Bente med de fem lammene jeg hadde valgt meg ut. To svarte, en brun og to grå/blå. Helt nydelige farger.
Jeg hadde satt opp et midlertidig gjerde mellom sauehuset og alpakka huset, sånn at sauene skulle skjønne hvor de hørte til.

Sauehuset i bakgrunnen.

Sauene var imidlertid ikke helt fornøyd med det fine huset Karoline og jeg egenhendig har bygget til dem. De sto bare helt borte med gjerdet å så lengselsfullt bort på alpakkaene sitt fine palass.

Jeg tenkte at de sikkert ikke hadde oppdaget det fine sauehuset sitt enda, så jeg tok litt kraftfôr og lokket de inn der med. Jeg tente til og med lys inni der så det ble riktig så koselig. Men nei, sauene spiste foret og så bar det tilbake til gjerdet ved alpakkahuset igjen.
Ja ja, tenkte jeg, de får bare ligge der borte i regnet da, hvis de ikke vil inn i huset sitt.
Men det gikk ikke lenge før sauemafiaen klarte å brøyte seg gjennom en glipe i enden av gjerdet, og regelrett stormet alpakkahuset. Alpakkaene kom stormende ut og s-mafiaen forskanset seg ved inngangen. Alpakkahuset ble regelrett okkupert av s-mafiaen.

Her syns jeg rett og slett det var på tide å gripe inn. Får være grenser på frekkhet liksom.
Sauene ble flyttet tilbake på sin side, og gjerdet festet på nytt. Ting så ut til å roe seg, så jeg krøp til køys.

Var ganske spent da jeg sto opp i morges og gikk ut for å se. Og hva får jeg se, jo hele s-mafiaen ligger på rekke og rad utenfor alpakkaene sitt hus. Hmm.. men hvor var alpakkaene tenkte jeg.
Jo de kom tumlende trøtt i trynet ut av sauehuset.

Her må tiltak iverksettes….
 

tirsdag 23. august 2011

Sau...

I dag fikk jeg spyttetestet Nadia som ble bedekket for et par uker siden. Det er nemlig sånn man tester om alpakkaene har tatt seg. Tar inn en hingst og ser om hun lar seg bedekke. Gjør hun det er hun ikke gravid. Spytter hun på han, ja da er hun allerede gravid.

 Nadia både spyttet og sparket, hadde hun kunnet lugge hadde hun sikkert gjort det og. Så da var det nok en vellykket tur vi tok til Nesbyen for noen uker siden.

Om ikke lenge får jeg sauene mine inn på tunet. De kommer fra Bente som bor rett over fjorden her. Men  hun stakkar, var så uheldig å brekke benet her forleden, så jeg har vært borte og hjulpet henne litt innimellom. Var der i dag og fikk tatt noen bilder.

Katthult sett fra vestsiden.

En av hestene til Bente.


Gammelnorsk spæl, har ikke helt bestemt hvem jeg skal ha enda.





lørdag 20. august 2011

Besøk

Koselig helg med Kathrine og hennes gylne gutter.



Til stor glede for Smisk.




Vi nyter et fortreffelig måltid med skogsopp, selvdyrket salat og poteter.

Nå blir Crusader her en uke, mens mor er på kurs i Oslo.