onsdag 15. desember 2010

En liten morgenutblåsning

Helt alvorlig, nå må det nå snart ringe en bjelle hos diverse kennelklubber. Kjenner jeg blir helt kvalm av hele utstillingsgriene. Gud forby om hundene ikke er høyt “premierte” på utstilling, eller har HD….

Ikke så nøye om de ikke kan føde valper, puste normalt, eller rett og slett funger i hverdagen.
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7397388

Dette er det jo NKK som legger opp til, iom at det er dette som blir vektlagt hos dem.
Grunnen til denne morgenutblåsningen er en avisartikkel jeg nettopp leste på nett.

http://www.adressa.no/nyheter/moreromsdal/article1563401.ece?sms_ss=facebook&at_xt=4d0718b51eafdebc%2C0

Da jeg i 1996 kjøpte min første “rasehund” var det faktisk fra akkurat denne oppdretteren.

Joda det ringte mange bjeller hos meg. Men som helt fersk hundeeier visste jeg ikke bedre. Jeg fikk fort et dårlig forhold til oppdretteren, som gjerne ville bruke min hund i avl. Til tross for at hunden var livredd hele tiden. Hun lå mye av tiden å skalv inni et skap eller andre bortgjemte plasser. Men hun var jo så pen, og kom fra “gode” linjer”. Gode linjer my as…

Jeg vet virkelig hvordan det er å leve med en hund som ikke har det godt. Det er ikke bare hunden som lider, for å si det sånn.

Syns det er så synd at utstillingsmiljøet ikke ser dette selv.

6 kommentarer:

  1. Ja, det er bare til å få det ut, Teresa!
    Tror de aller fleste har et sundt og godt forhold til utstilling. Men så kommer disse som MÅ vinne for en hver pris og de ødelegger for både rasen sin og andre mer fornuftige utstillere. Og at NKK må ta sin del av skylden for disse skrekkeksemplene av noen oppdrettere, er soleklart!
    Nei, det gjelder å være kritisk til hvor man kjøper sin valp fra. Det er helt sikkert!

    SvarSlett
  2. Noen er "enkelt møblert på kvisten", det brenner et lite lys, men det er ingen hjemme. Bra noen tar afære. Håper NKK gjør det samme

    SvarSlett
  3. La hundene få snuten tilbake! ;-)

    SvarSlett
  4. Uff ja, det er jammen mange rare oppdrettere der ute! Men så lenge folk kjøper så er det berre å fortsette, det er mange som skal ha valp for fyrste gong og aner ikkje kva dei burde sjå etter.. Ikkje alle oppdrettere gidder å følge med på korleis valpane utvikler seg etter at dei er solgt og avler vidare uansett helse og gemytt.. trist!

    SvarSlett
  5. Min første rasehund var også fra den oppdretteren. Han var en engstelig skapning. Opplevde at oppdretteren skyldte på meg for at han var blitt sånn, men nå vet jeg jo bedre. Det var kun utstillingsresultatene som telte der i gården. Trist. Ellers fortsatt god jul, og grattis med seieren i lekekonkurransen. Den filmen er bare gullfin :)
    Marianne og Amy

    SvarSlett